ALGEMENE VOORWAARDEN VAN TOEPASSING OP DE OPDRACHTEN VERLEEND AAN
OUTMATCH, GEVESTIGD TE VEGHEL, HIERNA TE NOEMEN OPDRACHTNEMER.
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt
- onder “opdrachtnemer” verstaan: Outmatch, gevestigd te Doornhoek 3a, Veghel.
- onder “opdrachtgever” verstaan: een wederpartij die een niet-natuurlijk persoon is, al dan niet handelend in de
uitvoering van een bedrijf of beroep, dan wel een rechtspersoon is.
Artikel 2. Toepasselijkheid
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever en een
opdrachtgever waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard. Een afwijking van deze algemene voorwaarden is
slechts dan mogelijk als opdrachtnemer daarmee schriftelijk heeft ingestemd.
Artikel 3. Offertes
- De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders
aangegeven. De in de offerte vermelde prijzen zijn exclusief B.T.W. - Alle aanbiedingen worden weergegeven in verstrekte prijslijsten, brochures of zijn anders zo nauwkeurig mogelijk
opgegeven, doch zijn voor opdrachtnemer slechts bindend indien dit uitdrukkelijk door haar is bevestigd.
Artikel 4. Uitvoering overeenkomst - Opdrachtnemer zal een overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap uitvoeren. - Voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde
werkzaamheden te laten verrichten door derden. - De opdrachtgever draagt zorg voor alle gegevens die noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, en dat deze tijdig aan
opdrachtnemer worden verstrekt.
Indien de benodigde gegevens niet tijdig of niet in voldoende mate zijn verstrekt heeft opdrachtnemer het recht
uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de
opdrachtgever in rekening te brengen. - Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan, doordat opdrachtnemer is uitgegaan
van de door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid en/of
onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar hoorde te zijn.
Artikel 5. Wijziging overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van een overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te
verrichten werkzaamheden te wijzigen dan wel aan te vullen, zullen partijen tijdig in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aanpassen.
Artikel 6. Levertijd
Een overeengekomen termijn is geen fatale termijn en is zo nauwkeurig mogelijk opgegeven. Overschrijding van de levertijd
geeft opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, opschorting dan wel ontbinding van de gesloten overeenkomst.
Annulering van hetzij de gehele hetzij een gedeelte van een verleende opdracht behoeft uitdrukkelijk schriftelijke toestemming
van opdrachtnemer. Alle reeds gemaakte kosten waaronder begrepen die uit hoofde van arbeid alsmede de met de annulering
verbonden kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 7. Geheimhouding
Gedurende de looptijd van de overeenkomst zijn beide partijen tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de
andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
Artikel 8. Intellectuele eigendommen - Opdrachtnemer behoudt zicht de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van Auteurswet 1912,
de Benelux Merkenwet en andere intellectuele wet- en regelgeving. - Alle door de opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, software etc., zijn uitsluitend
bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande toestemming van
opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht. Dit is niet van
toepassing indien en voor zover dit zaken betreft uitsluitend bedoeld om aan derden bekend te maken. - Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor
andere doeleinden te gebruiken.
Artikel 9. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst - Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden en/of
schade te vorderen, indien:
- de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
- na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te
vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. - de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening
van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. - zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of
indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van
de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd. - de opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend, het faillissement van opdrachtgever is of
dreigt te worden aangevraagd, derden beslag leggen ten laste van de opdrachtgever.
Pagina 2 van 3
- Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar. Indien Opdrachtnemer tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot
vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan. - Indien de ontbinding aan de opdrachtgever toerekenbaar is, is Opdrachtnemer gerechtigd tot vergoeding van de
schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan. - Indien de opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die
werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en
afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de
opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 10. Retentierecht
Indien opdrachtnemer goederen dan wel bescheiden van opdrachtgever onder zich heeft, is zij gerechtigd deze onder zich te
houden totdat de verplichtingen uit alle met opdrachtnemer gesloten overeenkomst zijn nagekomen:
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot het geleverde of te leveren diensten zelf,
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot krachtens de overeenkomst door opdrachtnemer verrichte of te verrichten
diensten.
Artikel 11. Klachttermijnen
- Klachten over de door opdrachtnemer verrichte diensten dienen uiterlijk binnen 8 dagen na ontdekking, dan wel nadat
opdrachtgever bekend had kunnen zijn met een vermeend schadeveroorzakend feit, doch uiterlijk binnen 8 dagen na
voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. - Indien een klacht gegrond is zal opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals is overeengekomen,
tenzij dit inmiddels voor opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient uitdrukkelijk door opdrachtgever
kenbaar te worden gemaakt middels aangetekend schrijven.
Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer zinvol is, zal opdrachtnemer slechts
aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15 (aansprakelijkheid). - Het indienen van een klacht zal opdrachtgever nimmer ontslaan van zijn betalingsverplichtingen uit hoofde van de
overeenkomst, zoals vermeld in artikel 13 (betaling). - Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen
de onderzoekskosten, aan de zijde van opdrachtnemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van opdrachtgever. - In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren
jegens opdrachtnemer en de door opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
Artikel 12. Prijsverhoging - Indien opdrachtnemer met opdrachtgever een bepaalde prijs overeenkomt, is zij niettemin gerechtigd tot verhoging
van de prijs indien tijdens de looptijd van de overeenkomst een wijziging plaatsvindt in loon- en/of andere kosten van
opdrachtnemer als gevolg van wetten, besluiten of beschikkingen van overheidswege van een dwingendrechtelijk
karakter, of indien wijzigingen plaatsvinden in de kostprijsbepalende factoren, zoals doch niet gelimiteerd
tot verhoging van de kosten van telecommunicatie. - In dat geval zijn de bepalingen over ontbinding uit artikel 9 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 13. Betaling - Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, in euro’s en door overschrijving van het verschuldigde
bedrag naar het op de factuur vermelde rekeningnummer t.n.v. opdrachtnemer. Opdrachtnemer is gerechtigd om
periodiek te factureren.
Na het verstrijken van voornoemde betaaltermijn is opdrachtgever in verzuim; opdrachtgever is vanaf dat moment
over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van minimaal 1%, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is, in
welk geval de wettelijke (handels)rente verschuldigd is, per maand of het pro rata gedeelte van een maand. - In geval van liquidatie, insolventie, faillissement of surséance van betaling van opdrachtgever zullen zijn
verplichtingen direct opeisbaar zijn. - Door opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in mindering in de eerste plaats op alle verschuldigde
kosten, in de tweede plaats op alle vervallen renten en in de laatste plaats op alle opeisbare facturen in volgorde van
datum, zelfs al vermeldt opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur. - Opdrachtnemer heeft het recht een redelijke aanbetaling vooraf in rekening te brengen alsook een zekerheidsstelling
tot nakoming van de overeengekomen betalingsvoorwaarden te eisen.
Artikel 14. Incassokosten - Is e opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen
alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval
bedragen deze buitengerechtelijke incassokosten:
- over de eerste Euro 3.000,00 15%, met een minimum van Euro 150,00
- over het meerdere tot Euro 6.000,00 10%
- over het meerdere tot Euro 15.000,00 8%
- over het meerdere tot Euro 60.000,00 5%
- over het meerdere 3%
- Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen
deze ook voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 15. Aansprakelijkheid - Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is
geregeld. - Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan
van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
Pagina 3 van 3 - Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer in
ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van haar verzekeraar in voorkomend geval. - Indien de verzekering geen dekking mocht bieden, dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot
maximaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer kan nimmer meer bedragen dan € 4.000,-. - Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van
de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele
redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten
beantwoorden, voor zoveel deze aan opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter
voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk
voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie. - De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet
of grove schuld van opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 16. Overmacht - Onder overmacht wordt verstaan alle omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet
aan opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Hieronder begrepen storingen in de telecommunicatie, weersgesteldheid,
brand, stakingen, stagnatie in toeleveringen om welke reden dan ook, ziekte van onvervangbare werknemers,
sabotage, oproer, onlusten, mobilisatie, oorlog, oorlogsdreiging, staat van beleg, stremming van verkeer te land, te
water of in de lucht, maatregelingen van overheidswege e.d., zonder dat verplicht is de invloed op de verhindering of
vertraging aan te tonen. - Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
verhindert intreedt nadat zij haar verbintenis had moeten nakomen. - Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode van overmacht langer
duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een
verplichting tot schadevergoeding bestaat. - Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of
slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel
afzonderlijk te factureren en is opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke
overeenkomst.
Artikel 17. Relatiebeding - Het is opdrachtgever tot iedere tijd verboden om tijdens dan wel binnen één jaar na het einde van de samenwerking
met opdrachtnemer medewerkers van opdrachtnemer dan wel aan haar gelieerde of door haar ingezette personen te
benaderen voor zakelijke doeleinden op straffe van verbeurte van een dadelijk opeisbare boete aan opdrachtnemer
van € 10.000,- per overtreding en € 500,- per dag dat de overtreding van dit verbod voortduurt.
Artikel 18. Transport
Eventueel transport van bescheiden geschiedt geheel voor rekening en risico van opdrachtgever; opdrachtgever dient voor een
eventuele verzekering zelf in te staan, ook in geval franco wordt geleverd. Van deze clausule kan uitsluitend worden afgeweken
indien dit nadrukkelijk schriftelijk door opdrachtnemer is bevestigd.
Artikel 19. Toepasselijk Recht en bevoegde rechter - Op alle rechtsbetrekkingen waarbij opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook
indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de
rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt
uitgesloten. - De rechter in de vestigingsplaats van opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij
de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de
volgens de wet bevoegde rechter. - Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in
onderling overleg te beslechten.